Black Friday je obdobie, keď milióny ľudí na svete nakupujú tovar vo veľkých zľavách. Kto by si chcel nechať ujsť kúpu tovaru výhodnejšie či zohnať v predstihu vianočný darček. Viete, kedy a ako vznikol Čierny piatok a koľko peňazí naň Slováci priemerne minú?
Pojem Black Friday alebo Čierny piatok sa stal na Slovensku symbolom obdobia zliav a nákupného šialenstva, aj keď nedosahuje takých masívnych čísel ako v USA, kde pôvodne nákupný sviatok vznikol. Každoročne priláka vyše 77 miliónov Američanov do kamenných obchodov a zároveň sa zvyšuje počet ľudí, ktorí nakupujú online. Priemerný Američan utratí v tento deň po prepočte vyše 300 eur.
Na Slovensku na Black Friday priemerne minieme vyše 200 eur, pričom v našom nákupnom košíku skončia 3 – 4 produkty. V roku 2022 na tento sviatok slovenské e-shopy odoslali o 37 % viac objednávok v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Ide napríklad o rozdiel desiatok percent oproti susednej Českej republike.
So zľavovým šialenstvom na Black Friday sú spokojní tiež predajcovia, pretože ich tržby sa zvýšia obvykle o 300 – 400 % oproti bežným dňom.
Skutočná história Čierneho piatku nie je taká pekná, ako by sa nám mohlo zdať. Väčšina zdrojov sa zhoduje, že pojem „čierny piatok“ vznikol v päťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia v americkom meste Filadelfia na označenie chaosu, ktorý nastal po Dni vďakyvzdania.
Množstvo ľudí z mesta a turistov doslova zaplavilo mesto v deň konania veľkého futbalového zápasu armády a námorníctva. Túto situáciu využili obchodníci, ktorí sa snažili predávať svoj tovar vo výhodných akciách.
Filadelfskí policajti si v tento deň nemohli vziať voľno, museli robiť dlhé nadčasy a usmerňovať davy ľudí a dopravu. Navyše, chaos využili zlodeji, ktorí v obchodoch kradli vo veľkom. Tento deň filadelfskí policajti nazvali ako „čierny“ piatok a termín sa rozšíril do ostatných amerických miest. V roku 1985 sa bežne používal v celej krajine.
Postupne sa na negatívne korene tohto sviatku zabudlo a postupne sa rozšíril do celého sveta pre označenie času veľkých výpredajov a zliav.
Black Friday sa koná každoročne na prvý piatok po americkom Dni vďakyvzdania, ktorý sa slávi vždy štvrtý štvrtok v novembri. Dokonca v štáte Kalifornia v USA majú v tento deň zamestnanci voľno, aby sa mohli naplno venovať nakupovaniu. Tento rok pripadne Black Friday na 24. novembra.
Najväčšia nákupná horúčka začína na Čierny piatok. V USA sa niektoré kamenné predajne v minulosti rozhodli ponúknuť veľké zľavy Black Friday už vo štvrtok večer a nazvali túto udalosť Black Thursday. To však neviedlo k výraznému zvýšeniu predaja, takže väčšina obchodov sa tejto zmeny zriekla.
Cyber Monday je relatívne nový obchodný fenomén, ktorý sa postupne presadzuje aj na Slovensku. Ako už názov napovedá, označuje prvý pondelok po Čiernom piatku, kedy pokračujú výrazné zľavy a je zameraný na online nákupy z pohodlia domova. Obchodníci si všimli, že veľa ľudí nestihlo nakupovať počas Black Friday alebo víkendu, a tak sa rozhodli predĺžiť zľavy. Tento rok pripadá Cyber Monday na 27. novembra.
Aj NAY.sk oslavuje každoročne nákupný sviatok BLACK FRIDAY. Môžete sa tešiť na neodolateľné zľavy, keď nakúpite množstvo produktov naozaj výhodne. Aby ste boli informovaní o všetkých zľavách a nič nepremeškali, sledujte našu internetovú stránku Nay.sk, facebook NAY či váš e-mail, kam od nás dostanete náš newsletter.
Ak newsletter ešte neodoberáte, tak sa rýchlo prihláste na odber, aby vám neunikli najnovšie informácie o našich produktoch či aktuálnych akciách.
Zobrazujeme 0 výsledkov Použite filter pre spresnenie požiadaviek.