Základné informácie

O nás

Spoločnosť NAY a. s. je najväčším špecializovaným maloobchodným predajcom elektroniky v Slovenskej republike, s trhovým podielom približne 25 %. Na trhu pôsobí od začiatku 90. rokov minulého storočia. Založili ju Peter Zálešák a Ján Tomáš, ktorí sú dodnes majiteľmi spoločnosti. Jej história je zaujímavá najmä z toho pohľadu, že vznikala bez dedičstva vyspelého trhu, z ktorého by mohla čerpať skúsenosti. Aj vďaka tomu má leví podiel na vytvorení dnešnej podoby maloobchodu nielen na Slovensku, ale v celom stredoeurópskom regióne.

Prvé predajne

NAY sa stáva tesne po svojom vzniku slovenským distribútorom svetových značiek elektroniky ako Sony alebo Panasonic. Keďže v tom čase ešte neexistujú rozvinuté maloobchodné siete, do ktorých by bolo možné distribuovať značkovú elektroniku, spoločnosť prichádza s myšlienkou otvorenia predajní v centrách miest pod značkou NAY, ktoré budú prevádzkované miestnymi podnikateľmi. Koncept, ktorý je dnes aj na Slovensku známy ako franchising, nemá začiatkom 90. rokov minulého storočia žiadne tradície. Do roku 1997 spoločnosť takto otvorila 12 predajní malého formátu na Slovensku a na Morave, ktoré si mnohí spotrebitelia dodnes živo pamätajú, ako napríklad slávnu predajňu na Dunajskej ulici v Bratislave, pred ktorou bežne stál dlhý rad pre obrovský dopyt. Spoločnosť NAY odvtedy prináša zákazníkom špičkovú elektroniku, ktorú Slováci v tých časoch poznali len zo sporadických návštev v zahraničí, zo zahraničnej televízie alebo z katalógov.

Koncept veľkoplošných predajní NAY Elektrodom

Ďalším prelomovým rokom je rok 1998, keď spoločnosť NAY vytvára prvý koncept veľkoplošných predajní v strednej Európe pod novou značkou NAY Elektrodom. Spoločnosť hľadá vhodné lokality, stavia vlastné budovy a buduje infraštruktúru, pretože obchodné centrá ani iné realitné projekty, ktoré by ponúkali dostatočnú plochu na prenájom, zatiaľ v krajine neexistujú. Prechod od stabilne fungujúceho konceptu k úplne novému je riskantný, ide o doteraz nevyskúšaný model v krajine, ktorý si vyžaduje veľký kapitál. Koncept vychádza z marketingovej myšlienky ponúknuť zákazníkom maximálny výber tovaru a služieb pod jednou strechou. Projekt je napokon mimoriadne úspešný, do roku 2005 sa otvára 13 predajní NAY Elektrodom. Od roku 2005 do roku 2013 je minoritným investorom spoločnosť Enterprise Investors, čím sa expanzia siete NAY Elektrodom dynamicky zrýchľuje a počet predajní stúpa na 31. 

Spojenie so spoločnosťou Electro World

Dňa 19. 5. 2014 spoločnosť NAY a. s. oznamuje uzavretie dohody so spoločnosťou Dixons Retail plc o predaji jej prevádzok Electro World v Českej republike a na Slovensku. Štyri slovenské predajne Electro World otvárajú svoje priestory 19. 8. 2014 už ako predajne NAY Elektrodom, v Českej republike pokračujú všetky prevádzky Electro World aj naďalej pod značkou Electro World.

Momentálne má spoločnosť NAY a. s. na Slovensku 61 predajní. Súčasťou koncernu spoločnosti NAY a. s. je jej dcérska spoločnosť Electro World s. r. o. so sídlom Praha 9, Chlumecká 1531, PSČ 19819, Česká republika, IČ 26488361, zapísaná v obchodnom registri vedenom Mestským súdom v Prahe, oddiel C, vložka 85390.

Spojenie so spoločnosťou HP Tronic

V marci 2024 Český úrad pre ochranu hospodárskej súťaže (ÚOHS) schvaľuje spojenie zlínskej skupiny HP TRONIC a NAY. Obe spoločnosti dostávajú zelenú́ na vytvorenie spoločného holdingu aj od slovenského Protimonopolného úradu (PMÚ). Povolenie od oboch úradov je podmienkou pre realizáciu plánovaného zámeru. Spojením spoločností vzniká na českom i slovenskom trhu nová entita s veľkým inovačným potenciálom – Holding NAY DATART, a. s.

Integrácia skupín NAY a HP TRONIC, prevádzkovateľov značiek NAY, Electro World, DATART a ETA, je odpoveďou na dynamiku súčasného trhu, ktorý čelí rastúcej sile online predajcov a globálnych online trhovísk.

Predajne DATARTu 1. 9. 2024 otvárajú svoje priestory už pod značkou NAY na Slovensku a v Českej republike pokračujú všetky prevádzky Electro Worldu ako predajne DATARTu.