Reklamačný poriadok

Reklamačný poriadok

 

Reklamačný poriadok pre zákazníkov NAY a.s. (ďalej len „Reklamačný poriadok“). Znenie a účinnosť od 1.7.2024
 

1. Úvodné ustanovenia

1.1. Spoločnosť NAY a.s. (ďalej len „NAY a.s.“ alebo „predávajúci“) týmto Reklamačným poriadkom v súlade s § 5 ods. 1 písm. f) až h) zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene  a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o ochrane spotrebiteľa“) riadne informuje spotrebiteľa (§ 52 ods. 4 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník; ďalej aj „zákazník“ alebo „kupujúci“) o podmienkach a spôsobe uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady (ďalej aj „reklamácia“), vrátane údajov o tom, kde môže reklamáciu uplatniť a o vykonávaní záručných opráv.

1.2. Tento Reklamačný poriadok je vydaný v súlade so zákonom č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Občiansky zákonník“), Zákonom o ochrane spotrebiteľa, zákonom č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky.

1.3. Tento Reklamačný poriadok je v súlade s § 5 ods. 1 písm. f) až h) Zákona o ochrane spotrebiteľa umiestnený na viditeľnom mieste dostupnom zákazníkovi v každej prevádzkarni NAY a.s., t.j. v každom obchodnom dome NAY a.s. a zároveň je zverejnený na internetovej stránke NAY a.s. www.nay.sk. Uzavretím kúpnej zmluvy v kamennej predajni, rovnako tak prostredníctvom e-shopu predávajúceho, stáva sa tento Reklamačný poriadok súčasťou zmluvnej dokumentácie medzi zákazníkom a predávajúcim. V prípade rozporu medzi Obchodnými podmienkami NAY a týmto Reklamačným poriadkom má v prípade reklamácií prednosť Reklamačný poriadok.

1.4. Tento Reklamačný poriadok sa nevzťahuje na právny vzťah založený kúpou tovaru u predávajúceho v prípade, že kupujúcim (zákazníkom) je podnikateľ (§ 2 ods. 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov; ďalej len „Obchodný zákonník“). Takýto právny vzťah medzi NAY a.s. a kupujúcim – podnikateľom, predmetom ktorého je kúpa tovaru (služby) u predávajúceho, sa spravuje príslušnými ustanoveniami Obchodného zákonníka (najmä § 429 resp. § 409 a nasl. Obchodného zákonníka). Pokiaľ v konkrétnom prípade nestanovuje záručný list výrobcu dotknutého výrobku inak, záručná doba (záruka za akosť tovaru) je 12 mesiacov od kúpy tovaru kupujúcim - podnikateľom.

1.5. Pojmy a definície uvedené v tomto Reklamačnom poriadku budú mať význam, ktorý (i) je výslovne uvedený v tomto Reklamačnom poriadku, a/alebo (ii) je výslovne uvedený v Obchodných podmienkach NAY alebo na stránke www.nay.sk, a/alebo (iii) je výslovne uvedený v zákone č. 108/2024 o ochrane spotrebiteľa.

1.6. Obchodnými podmienkami NAY a.s. sa rozumie dokument s názvom Obchodné podmienky, ktoré vydala spoločnosť NAY a.s. a s ktorého znením sa kupujúci oboznámil alebo mal možnosť sa oboznámiť (napr. aj na stránke www.nay.sk).

2. Zodpovednosť za vady predanej veci

2.1. NAY a.s. zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci (§ 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka, § 613 ods. 2 a 3 Občianskeho zákonníka), to platí aj pre vec s digitálnymi prvkami s jednorazovým dodaním digitálneho obsahu alebo digitálnej služby. Ak je predmetom kúpy vec s digitálnymi prvkami, pri ktorej má predávajúci digitálny obsah dodávať alebo digitálna služba poskytovať nepretržite počas dohodnutej doby, zodpovedá predávajúci za každú vadu digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, ktorá sa vyskytne alebo prejaví počas celej dohodnutej doby, najmenej však počas dvoch rokov od dodania veci s digitálnymi prvkami (§ 619 ods. 2 Občianskeho zákonníka, § 613 ods. 4 Občianskeho zákonníka).

2.2. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu z dôvodu vady NAY a.s. zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci s výnimkou vady, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena (§ 619 ods. 1 Občianskeho zákonníka).

2.3. Pri použitých veciach (napr. predvádzací model)  NAY a.s. zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do jedného roka od dodania (§ 619 ods. 1 a ods. 3 Občianskeho zákonníka).

2.4. NAY a.s. zodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou alebo inštaláciou veci, digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, ak (i) montáž alebo inštalácia bola súčasťou kúpnej zmluvy a bola vykonaná predávajúcim alebo na jeho zodpovednosť, alebo (ii) montáž alebo inštaláciu, ktorú mal vykonať kupujúci, vykonal kupujúci nesprávne v dôsledku nedostatkov návodu na montáž alebo inštaláciu, ktorý mu poskytol predávajúci alebo dodávateľ digitálneho obsahu alebo digitálnej služby. 

2.5. NAY a.s.  nezodpovedá za vadu veci s digitálnymi prvkami, ktorá bola spôsobená výlučne nenainštalovaním aktualizácie podľa § 617 ods. 3 Občianskeho zákonníka, ak si kupujúci aktualizáciu nenainštaloval v primeranej lehote po jej dodaní a (i) predávajúci oboznámil kupujúceho o dostupnosti aktualizácie a následkoch jej nenainštalovania, a (ii) nenainštalovanie alebo nesprávna inštalácia aktualizácie kupujúcim neboli spôsobené nedostatkami v poskytnutom návode na inštaláciu (§ 619 ods. 5 Občianskeho zákonníka). 

2.6. NAY a.s. môže poskytnúť kupujúcemu spotrebiteľskú záruku, ktorou sa zaviaže vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu, vymeniť alebo opraviť predanú vec alebo zabezpečiť jej údržbu nad rozsah práv vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady podľa zákona. Kupujúci má právo požadovať plnenie zo spotrebiteľskej záruky za podmienok uvedených v záručnom liste alebo v súvisiacej reklame dostupnej v čase uzatvorenia kúpnej zmluvy alebo pred jej uzatvorením (§ 626 ods. 5 Občianskeho zákonníka), pričom práva kupujúceho zo zodpovednosti za vady podľa §621 Občianskeho zákonníka nie sú takouto spotrebiteľskou zárukou dotknuté.

2.7. Záručné doby začínajú plynúť dodaním veci. Vec je dodaná v okamihu, keď ju prevezme kupujúci alebo ním určená osoba, alebo keď ju NAY a.s.  odovzdá prepravcovi, ktorého poveril kupujúci mimo možností prepravy, ktoré ponúkol kupujúcemu NAY a.s. Ak si vec vyžaduje montáž alebo inštaláciu zo strany NAY a.s., vec sa považuje za dodanú až dokončením montáže alebo inštalácie. Vec s digitálnymi prvkami sa považuje za dodanú okamihom, keď je kupujúcemu sprístupnený na stiahnutie a inštaláciu príslušný digitálny obsah alebo digitálna služba, alebo ak ide o nepretržité dodávanie digitálneho obsahu alebo poskytovanie digitálnej služby počas dohodnutej doby, okamihom začatia jeho sprístupňovania kupujúcemu.

2.8. Čas od vytknutia vady až do vykonania opravy sa do záručnej doby nepočíta. NAY a.s. je povinný vydať nadobúdateľovi potvrdenie o tom, kedy právo uplatnil, ako aj o vykonaní opravy a čase jej trvania. (§ 505 ods. 2 Občianskeho zákonníka).

2.9. Ak NAY a.s. pri kúpe tovaru ponúka zákazníkovi k predanému tovaru bezplatne ďalší tovar ako dar, je na zákazníkovi, či ponúkaný dar prijme. Dar však nie je predaným tovarom, preto NAY a.s. nezodpovedá za jeho prípadné vady. Ak však NAY a.s. o prípadných vadách daru vie, je povinná na ne zákazníka pri ponuke daru upozorniť (§ 629 Občianskeho zákonníka). Ak má dar vady, na ktoré NAY a.s. zákazníka neupozornila, je zákazník oprávnený ho vrátiť (§ 629 Občianskeho zákonníka). Ak zákazníkovi vznikne právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy (vrátenie peňazí), je zákazník povinný vrátiť NAY a.s. všetko, čo podľa zmluvy dostal a tiež čo dostal z darovacej zmluvy ako závislej zmluvy od kúpnej zmluvy, t.j. aj tovar prijatý ako dar (§ 457 Občianskeho zákonníka v spojení s § 48 ods. 2 a § 52a ods. 2 druhá veta Občianskeho zákonníka), s výnimkou daru zachyteného na inom, ako hmotnom nosiči (elektronický obsah).

2.10. Predávajúci výslovne vyhlasuje, že nezodpovedá za stratu programov a dát pri oprave či výmene tovaru, v ktorom sa tieto programy alebo dáta nachádzajú.


3. Uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady (reklamácie)

3.1. Kupujúci môže vytknúť vadu predanej veci v ktorejkoľvek prevádzkarni NAY a.s., u inej osoby, o ktorej NAY a.s. oboznámil kupujúceho pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním objednávky, alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla alebo miesta podnikania predávajúceho alebo na inej adrese, o ktorej predávajúci oboznámil kupujúceho pri uzavretí zmluvy alebo po uzavretí zmluvy (§ 622 ods. 1 Občianskeho zákonníka). 

3.2. Kupujúci môže uplatňovať práva zo zodpovednosti za vady vrátane práva odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť, kým si predávajúci nesplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady len ak vytkol vadu do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia doby podľa bodu 2.1. až 2.3. Reklamačného poriadku (záručnej doby). Právo odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť podľa predchádzajúcej vety má kupujúci iba, ak sám kupujúci nie je v čase vytknutia vady v omeškaní so zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti, pričom kupujúci zaplatí kúpnu cenu bez zbytočného odkladu po splnení povinností predávajúcim. (§ 621 ods. 2 a 3 občianskeho zákonníka).

3.3. Kupujúci má voči NAY a.s.  právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré mu vznikli v súvislosti s vytknutím vady, za ktorú NAY a.s. zodpovedá, a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu. Právo podľa predchádzajúcej vety si musí kupujúci uplatniť u NAY a.s.  najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.

3.4. Právo na opravu si kupujúci uplatňuje v ktorejkoľvek prevádzkarni NAY a.s. alebo u iného podnikateľa určeného na opravu v záručnom liste (ďalej len „záručný servis‟). Adresy a telefónne kontakty záručných servisov nájde kupujúci v záručnom liste a/alebo uvedené na webovej stránke NAY a.s. https://www.nay.sk/servisne-strediska-prehlad. Ostatné práva zo zodpovednosti za vady, t.j. právo na výmenu tovaru, právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy (vrátenie peňazí) a právo na primeranú zľavu si kupujúci uplatňuje v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, t.j. v ktoromkoľvek obchodnom dome NAY a.s..

3.5. NAY, a.s., alebo ním poverený zamestnanec služieb zákazníkom alebo záručný servis, poskytne kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim. NAY, a.s.  v potvrdení o vytknutí vady uvedie primeranú lehotu, v ktorej vadu odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť (§ 622 ods. 3 Občianskeho zákonníka). Ak NAY, a.s. odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu. Ak kupujúci znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu, v takom prípade sa na opakované vytknutie vady nevzťahuje postup podľa prvej vety tohto bodu (§ 622 ods. 4 Občianskeho zákonníka). 

3.6. Ak sa preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu podľa bodu 3.5. Reklamačného poriadku má kupujúci právo si u predávajúceho uplatniť právo na náhradu nákladov spojených so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom najneskôr do dvoch mesiacov od dodania opravenej alebo náhradnej veci, vyplatenia zľavy z ceny alebo vrátenia ceny po odstúpení od zmluvy, inak právo zanikne.

3.7. Písomným potvrdením o vytknutí vady je kópia reklamačného protokolu. Ak zákazník uplatnil reklamáciu prostriedkami diaľkovej komunikácie, predávajúci je povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť zákazníkovi bez zbytočného odkladu e-mailom, ak mu je tento známy. 

3.8. V prípade, že sa zákazník informuje na spôsob vybavenia reklamácie, NAY, a.s. mu poskytne informácie o spôsobe a stave reklamácie sám alebo prostredníctvom autorizovanému servisu. V súlade s prozákazníckym prístupom NAY a.s. vždy poskytne zákazníkovi potrebnú súčinnosť k tomu, aby jeho reklamácia, či už je vybavovaná priamo NAY a.s. alebo autorizovaným servisom, bola vybavená k spokojnosti zákazníka riadne a včas.

3.9. Predávajúci vydá vybavení reklamácie písomný doklad, ktorým je kópia reklamačného protokolu s vyplnenou kolónkou vybavenie reklamácie alebo list obsahujúci písomné vyrozumenie o vybavení reklamácie. Ako doplnkové oznámenie k písomnému dokladu môže predávajúci zaslať kupujúcemu SMS správu obsahujúcu informáciu o vybavení reklamácie s písomným potvrdením o jej odoslaní, prípadne e-mailom, ak ho má k dispozícii.

3.10. Kupujúci má aj po uplatnení práv zo zodpovednosti za vady naďalej právo na náhradu škody, ktorá mu bola vadou spôsobená (§ 621 ods. 4 občianskeho zákonníka).


4. Všeobecné podmienky reklamácie

4.1. Pri uplatnení práv zo zodpovednosti za vady v NAY a.s. je zákazník povinný:

a) predložiť doklad o kúpe, prípadne iným spôsobom nevzbudzujúcim pochybnosti preukázať, že tovar bol kúpený v ktorejkoľvek pobočke NAY a.s.,

b) zabezpečiť, aby tovar spĺňal všetky ostatné podmienky pre záručnú reklamáciu uvedené v záručnom liste (fyzicky nepoškodený, nepoškodený živelnou udalosťou, neporušené plomby atď.),

c) v prípade tovaru, pri použití ktorého si zákazník zaregistroval/vytvoril osobné konto (e-mailová a/alebo obdobný účet užívateľa) a/alebo nastavil pre dotknutý tovar heslo, je zákazník povinný zrušiť/odstrániť obmedzenie prístupu k obsahu zariadenia heslom a súčasne odhlásiť sa z uvedeného konta resp. takéto konto zrušiť a pokiaľ je to možné, uviesť dotknuté zariadenie do pôvodného stavu,

d) predložiť originál záručného listu v prípade, že si zákazník uplatňuje právo vyplývajúce zo záruky presahujúcej rozsah záruky stanovenej zákonom,

e) odovzdať NAY a.s. tovar v prípade uplatnenia reklamácie na príslušenstvo k predanému tovaru,

f) poskytnúť súčinnosť pri vyplnení reklamačného protokolu povereným pracovníkom NAY a.s. a podpisom vyjadriť súhlas s jeho obsahom.


5. Osobitné podmienky reklamácie počítačov a  reklamácie digitálneho plnenia

5.1. Pri reklamovaní počítača je okrem splnenia podmienok uvedených v článku 4. potrebné, aby kupujúci čestne vyhlásil, že boli dodržané všetky licenčné podmienky a v počítači nie je nainštalovaný nelegálny softvér, v opačnom prípade NAY, a.s. nie je povinná prijatú reklamáciu uznať a NAY a.s. v takomto prípade nezodpovedá za škodu. 

5.2. Pri reklamácii počítača alebo iného obdobného zariadenia umožňujúceho ukladanie dát je zodpovednosťou zákazníka prijať opatrenia, aby nemohlo dôjsť k strate jeho dát alebo neoprávnenému prístupu k nim. NAY, a.s. nezodpovedá za prípadnú stratu, poškodenie, či zneužitie dát, ktoré sú uložené na zariadeniach pre ukladanie dát, odovzdaných zákazníkom NAY, a.s..

5.3. Digitálne plnenie má vady, ak nie je v súlade s dohodnutými požiadavkami a všeobecnými požiadavkami podľa zákona (§852d Občianskeho zákonníka) alebo ak jeho užívanie znemožňujú alebo obmedzujú práva tretej osoby vrátane práv duševného vlastníctva.

5.4. NAY a.s. zodpovedá za vady, ktoré má digitálne plnenie v čase jeho dodania a ktoré sa prejavia do dvoch rokov od jeho dodania, ak ide o digitálne plnenie, ktoré sa dodáva jednorazovo alebo ako súbor jednotlivých plnení. Ak ide o digitálne plnenie, ktoré sa dodáva nepretržite počas dohodnutej doby, NAY a.s.  zodpovedá za vadu digitálneho plnenia, ktorá sa vyskytne alebo prejaví počas tejto dohodnutej doby. 

5.5. NAY, a.s. zodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnym prepojením digitálneho plnenia so zložkami digitálneho prostredia spotrebiteľa (hardvér, softvér a akékoľvek sieťové pripojenie používané zákazníkom na prístup alebo užívanie digitálneho plnenia) alebo začlenením digitálneho plnenia do zložiek digitálneho prostredia spotrebiteľa (ďalej len „integrácia“), ak 

a) bola integrácia vykonaná predávajúcim alebo na jeho zodpovednosť, alebo

b) integráciu, ktorú mal vykonať kupujúci, vykonal kupujúci nesprávne v dôsledku nedostatkov návodu na integráciu, ktorý mu poskytol predávajúci. 

5.6. NAY, a.s.  nezodpovedá za vadu digitálneho plnenia, ktorá bola spôsobená výlučne nenainštalovaním dodaných aktualizácie, ktoré sú potrebné na zachovanie súladu digitálneho plnenia s dohodnutými a/alebo všeobecnými požiadavkami, ak si kupujúci aktualizáciu nenainštaloval v primeranej lehote po jej dodaní a 

a) NAY, a.s.  oboznámil kupujúceho o dostupnosti aktualizácie a následkoch jej nenainštalovania, a 

b) nenainštalovanie alebo nesprávna inštalácia kupujúcim neboli spôsobené nedostatkami v návode na inštaláciu poskytnutom kupujúcemu predávajúcim. 

5.7. NAY, a.s.   poskytne kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim. NAY, a.s.   v potvrdení o vytknutí vady uvedie primeranú lehotu, v ktorej vadu odstráni, pričom táto nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý NAY, a.s. nemôže ovplyvniť. 

5.8. Ak NAY, a.s. odmieta zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu.

5.9. NAY, a.s. nesie dôkazné bremeno, že bolo digitálne plnenie dodané v súlade s dohodnutými požiadavkami a všeobecnými požiadavkami podľa zákona. Ak sa do uplynutia jedného roka po dodaní digitálneho plnenia, ktoré sa dodáva jednorazovo alebo ako súbor jednotlivých plnení, prejaví vada, NAY, a.s. nesie dôkazné bremeno, že digitálne plnenie v čase dodania túto vadu nemalo. Ak sa digitálne plnenie dodáva nepretržite počas dohodnutej doby, NAY, a.s. nesie dôkazné bremeno, že digitálne plnenie je počas dohodnutej doby bez vád. 

5.10. NAY, a.s. nenesie dôkazné bremeno podľa bodu 5.9., ak preukáže, že digitálne prostredie spotrebiteľa nie je kompatibilné s technickými požiadavkami digitálneho plnenia a NAY, a.s. s nimi oboznámil kupujúceho jasným a zrozumiteľným spôsobom pred uzavretím zmluvy. Kupujúci poskytne NAY, a.s. primeranú súčinnosť potrebnú na zistenie, či dôvod vady digitálneho plnenia je v digitálnom prostredí spotrebiteľa. Povinná súčinnosť kupujúceho sa obmedzuje na technicky dostupné prostriedky, ktoré najmenej zaťažujú kupujúceho. 

5.11. Ak NAY, a.s. pred uzavretím zmluvy jasným a zrozumiteľným spôsobom oboznámi kupujúceho o povinnosti poskytnúť súčinnosť a kupujúci súčinnosť neposkytne, musí kupujúci na uplatnenie práv zo zodpovednosti za vady preukázať, že digitálne plnenie malo vadu v čase dodania, ak ide o digitálne plnenie, ktoré sa dodáva jednorazovo alebo ako súbor jednotlivých plnení, alebo v dohodnutej dobe, ak ide o digitálne plnenie, ktoré sa dodáva nepretržite počas dohodnutej doby. 

5.12. Kupujúci môže po vytknutí vady  digitálneho plnenia u NAY, a.s. odoprieť zaplatiť cenu alebo jej časť, kým si NAY, a.s. nesplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady, iba ak kupujúci nie je v čase vytknutia vady v omeškaní so zaplatením ceny alebo jej časti. Kupujúci  uhradí cenu bez zbytočného odkladu po splnení povinností NAY, a.s..

5.13.Ustanovenie bodu 3.3. o práve na náhradu účelne vynaložených nákladov, ktoré kupujúcemu vznikli v súvislosti s vytknutím vady, za ktorú NAY a.s. zodpovedá, a uplatnením práv zo zodpovednosti za vadu. Sa použijú primerane aj na zodpovednosť za vady digitálneho plnenia.

 

6. Spôsob vybavenia reklamácie a osobitosti vybavenia reklamácie digitálneho plnenia

6.1. Kupujúci má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou veci alebo opravou veci. Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti(§ 623 ods. 1 Občianskeho zákonníka).

6.2. NAY, a.s. môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti vrátane okolností podľa 6.1. Reklamačného poriadku.

6.3. NAY, a.s.  opraví alebo vymení vec v primeranej lehote, najviac v lehote 30 dní, po tom, čo kupujúci vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý kupujúci vec požadoval. Náklady prevzatia veci na účely opravy alebo výmeny, rovnako tak náklady dodania opravenej veci alebo náhradnej veci znáša predávajúci. Pri odstránení vady výmenou veci nemá predávajúci právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred jej výmenou.

6.4. NAY, a.s. dodá opravenú vec alebo náhradnú vec kupujúcemu rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu kupujúci dodal vadnú vec, ak sa strany nedohodnú inak. Ak kupujúci neprevezme vec v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal prevziať, môže NAY, a.s.  vec predať. Ak ide o vec väčšej hodnoty, predávajúci kupujúceho o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie veci. NAY, a.s.  bezodkladne po predaji vyplatí kupujúcemu výťažok z predaja veci po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jej úschovu a predaj, ak kupujúci uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej predávajúcim v oznámení o zamýšľanom predaji veci. NAY, a.s.  môže vec na vlastné náklady zničiť, ak sa ju nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré predávajúci účelne vynaložil na úschovu veci, a nákladov, ktoré by predávajúci musel nevyhnutne vynaložiť na jej predaj(§ 623 ods. 5 Občianskeho zákonníka). 

6.5. NAY, a.s.  pri odstránení vady zabezpečí odstránenie veci a inštaláciu opravenej veci alebo náhradnej veci, ak si výmena alebo oprava vyžaduje odstránenie vadnej veci, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. NAY, a.s.   a kupujúci sa môžu dohodnúť, že odstránenie veci a inštaláciu opravenej alebo náhradnej veci zabezpečí kupujúci na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho.

6.6. Kupujúci má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak 

a) predávajúci vec neopravil ani nevymenil,

b) predávajúci vec neopravil ani nevymenil v súlade s § 623 ods. 4 a 6 Občianskeho zákonníka, 

c) predávajúci odmietol odstrániť vadu, ak oprava ani výmena nie sú možné, alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti,

d) vec má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,

e) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo 

f) predávajúci vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho. 

6.7. Kupujúci nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa bodu 6.6. vyššie, ak sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie predávajúci.

6.8. Ak sa zmluva týka kúpy viacerých vecí, kupujúci môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnej veci. Vo vzťahu k ostatným veciam môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné veci bez vadnej veci.

6.9. Kupujúci po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti vec predávajúcemu na náklady predávajúceho. Predávajúci zabezpečí odstránenie veci, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Ak predávajúci vec v primeranej lehote neodstráni, môže kupujúci zabezpečiť odstránenie a doručenie veci predávajúcemu na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho. Predávajúci po odstúpení od zmluvy vráti kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia veci predávajúcemu alebo po preukázaní, že kupujúci zaslal vec predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr. Predávajúci vráti kúpnu cenu kupujúcemu alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil kupujúci pri zaplatení kúpnej ceny, ak kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša predávajúci. Predávajúci nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred odstúpením od kúpnej zmluvy.

6.10. Ak sú s tovarom poskytované darčeky (vrátane tovaru dodaného v symbolickej hodnote, ak je jeho dodanie zákazníkovi prezentované ako darček k tovaru, ktorý zákazník môže vrátiť do 14 dní bez udania dôvodu), zákazník je povinný spolu s vráteným tovarom vrátiť i s ním súvisiace poskytnuté darčeky. V prípade, že tieto darčeky nebudú vrátené späť spolu s vráteným tovarom, budú tieto darčeky v ich trhovej hodnote chápané ako bezdôvodné obohatenie zákazníka. Tento bod sa neaplikuje v prípade darčeka, ktorý má formu elektronického obsahu.

6.11. Ak NAY, a.s. zodpovedá za vadu digitálneho plnenia, kupujúci má voči nemu právo na odstránenie vady, právo na primeranú zľavu z ceny alebo právo od zmluvy odstúpiť. 

6.12. NAY, a.s. odstráni vadu digitálneho plnenia v primeranej lehote po tom, čo kupujúci vytkol vadu, bezplatne a bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu s ohľadom na povahu digitálneho plnenia a účel, na ktorý kupujúci digitálne plnenie požadoval. 

6.13. NAY, a.s. môže odstránenie vady odmietnuť, ak odstránenie nie je možné alebo ak by mu spôsobilo neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by malo digitálne plnenie bez vady a na závažnosť vady.

6.14. Kupujúci má právo na primeranú zľavu z ceny, ak sa digitálne plnenie dodáva za protiplnenie, ktoré spočíva v zaplatení ceny, alebo môže odstúpiť od zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak 

a) odstránenie vady nie je možné alebo by spôsobilo NAY, a.s. neprimerané náklady,
b) NAY, a.s. neodstránil vadu podľa § 852k ods. 1
c) digitálne plnenie má rovnakú vadu napriek snahe NAY, a.s.a vadu odstrániť,
d) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje právo kupujúceho na okamžitú zľavu z ceny alebo odstúpenie od zmluvy, alebo 
e) NAY, a.s. vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho. 

6.15. Ak sa digitálne plnenie dodáva počas dohodnutej doby, kupujúci má právo na zľavu z ceny len za čas, v ktorom digitálne plnenie nespĺňalo dohodnuté požiadavky a všeobecné požiadavky podľa zákona. NAY, a.s. vyplatí kupujúcemu zľavu z ceny do 14 dní od uplatnenia práva kupujúceho na zľavu z ceny rovnakým spôsobom, aký kupujúci použil pri zaplatení ceny, ak kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša NAY, a.s.. 

6.16. Ak sa digitálne plnenie dodáva za protiplnenie, ktoré spočíva v zaplatení ceny, kupujúci nemôže od zmluvy odstúpiť, ak je vada digitálneho plnenia zanedbateľná. 

6.17. Po odstúpení od zmluvy NAY, a.s. vráti kupujúcemu všetky platby prijaté na základe zmluvy do 14 dní od oznámenia odstúpenia od zmluvy rovnakým spôsobom, aký kupujúci použil pri zaplatení ceny, ak kupujúc výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s vrátením znáša NAY, a.s.. 

6.18. Kupujúci nie je povinný platiť cenu za čas pred odstúpením od zmluvy, v ktorom digitálne plnenie nespĺňalo požiadavky podľa dohodnuté požiadavky a všeobecné požiadavky podľa zákona. Ak však bolo v zmluve dohodnuté dodávanie digitálneho plnenia nepretržite počas dohodnutej doby, NAY, a.s. v súlade s odsekom 1 vráti kupujúcemu len pomernú časť zaplatenej ceny za čas, v ktorom digitálne plnenie nespĺňalo požiadavky dohodnuté požiadavky a všeobecné požiadavky podľa zákona, a časť ceny, ktorú kupujúci zaplatil vopred za dodávanie digitálneho plnenia za čas po odstúpení od zmluvy. 

6.19. Po odstúpení od zmluvy je kupujúci povinný zdržať sa užívania digitálneho plnenia a jeho poskytovania tretím osobám. NAY, a.s. môže do 14 dní po oznámení kupujúceho  o odstúpení od zmluvy požiadať kupujúceho o vrátenie hmotného nosiča, na ktorom mu dodal digitálny obsah. Kupujúci vráti hmotný nosič na náklady NAY, a.s.a a bez zbytočného odkladu po doručení žiadosti NAY, a.s..

6.20.  NAY, a.s.  sa po odstúpení od zmluvy sa k zdrží používania obsahu, ktorý kupujúci poskytol alebo vytvoril pri užívaní digitálneho plnenia. To neplatí, ak tento obsah 

a) nemožno využiť inak ako vo väzbe na digitálne plnenie NAY, a.s.,

b) sa vzťahuje výlučne na aktivity kupujúceho pri užívaní digitálneho plnenia NAY, a.s.,

c) NAY, a.s. zlúčila s iným obsahom, od ktorého ho nemožno oddeliť vôbec alebo bez vynaloženia neprimeraného úsilia, 

d) kupujúci vytvoril spolu s inými kupujúcimi, ktorí sú oprávnení ďalej obsah užívať. 

6.21 Spoločnosť NAY tiež odstúpení od zmluvy prístupní kupujúcemu na jeho žiadosť všetok obsah, ktorý kupujúci poskytol alebo vytvoril pri užívaní digitálneho plnenia, okrem obsahu podľa predchádzajúceho bodu písm. a) až c). NAY, a.s. sprístupní obsah kupujúcemu v primeranej lehote, bezplatne, v bežne používanom a strojovo čitateľnom formáte a bez závažných ťažkostí pre kupujúceho. Po odstúpení od zmluvy môže NAY, a.s. zamedziť kupujúcemu v ďalšom užívaní digitálneho plnenia, čím nie je dotknuté právo kupujúceho podľa predchádzajúcej vety.

 

7. Zodpovednosť za vady predaného tovaru podľa prísnejších zásad

7.1. NAY a.s. a zákazník môžu dohodnúť zodpovednosť NAY a.s. za vady predaného tovaru podľa prísnejších zásad, než ustanovuje zákon (§ 626 ods. 1 Občianskeho zákonníka); uvedené sa nevzťahuje na tovar osobnej hygieny, v prípade vád ktorého NAY a.s. nezodpovedá zákazníkom podľa prísnejších zásad, než ustanovuje zákon.

7.2. NAY a.s. poskytuje zákazníkom 14 dní od dátumu nákupu tovaru na odskúšanie jeho funkčnosti (len jednorazové odskúšanie, nie priebežné používanie počas 14 dní) a navrhuje uzavretie dohody o prísnejšej zodpovednosti NAY a.s. za vady predaného tovaru podľa prísnejších zásad uvedených v bode 7.3. každému zákazníkovi, ktorý (i) si uplatní reklamáciu do 14 dní od dátumu nákupu tovaru z dôvodu jeho nefunkčnosti a v prípade tovaru – veľká biela technika aj z dôvodu mechanického poškodenia zo strany predávajúceho a/alebo kuriérskej spoločnosti, (ii) nepožiadal o poskytnutie záruky písomnou formou (t.j. o potvrdenie záručného listu) v deň nákupu, ani počas 14 dní odo dňa nákupu a (iii) splní podmienky podľa bodu 7.4 a 7.5 tohto Reklamačného poriadku. Uvedené sa neuplatní, t. j. NAY a.s. nenesie zodpovednosť v rozsahu stanovenom v tomto článku 7. v prípadoch, kedy tovar vykazuje vadu spôsobenú jeho nesprávnym alebo neodborným použitím zákazníkom, mechanickým poškodením (s výnimkou podľa tohto bodu) a v prípadoch tovaru osobnej hygieny; v takom prípade sa neuplatní postup podľa bodov 7.3 a nasledujúcich tohto článku a pri vrátení tovaru zákazníkom sa uplatní postup vymedzený v článku 6 upravujúcom záručné reklamácie.

7.3. Ak zákazník zistí, že tovar je nefunkčný a z toho dôvodu do 14 dní od dátumu nákupu uplatní reklamáciu, NAY a.s. mu nad rámec zákona poskytuje právo na okamžitú výmenu tovaru alebo okamžité odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí) aj v prípadoch, keď podľa zákona by mal len právo na opravu alebo primeranú zľavu z kúpnej ceny. Pri tovare – veľká biela technika NAY a.s. poskytuje kupujúcemu nad rámec zákona právo na okamžitú výmenu tovaru alebo okamžité odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí), okrem dôvodu podľa predchádzajúcej vety aj v prípade, ak kupujúci zistí mechanické poškodenie zo strany predávajúceho a/alebo kuriérskej spoločnosti (napr. škrabance, preliačeniny) tovaru – veľká biela technika a z toho dôvodu do 14 dní od dátumu nákupu uplatní reklamáciu.

7.4. NAY a.s. zodpovedá za vady predaného tovaru podľa prísnejších zásad tak, ako je uvedené v bode 7.3. tohto článku za súčasného splnenia týchto podmienok:

a) kupujúci uplatní reklamáciu do 14 dní od dátumu nákupu z dôvodu nefunkčnosti tovaru,

b) kupujúci predloží doklad o kúpe, prípadne iným spôsobom nevzbudzujúcim pochybnosti preukáže, že tovar bol kúpený v ktorejkoľvek pobočke spoločnosti NAY a.s.,

c) kupujúci predloží potvrdenie záručného servisu o existencii vady (to platí len pri tovare – veľká biela technika),

d) kupujúci predloží tovar zabalený v originálnom nepoškodenom obale (originálny obal pozostáva z polystyrénu, fólie a krabice) s príslušenstvom,

e) tovar nejaví známky používania (to neplatí pri tovare, ktorý nemožno vyskúšať bez toho, aby sa na ňom neprejavili známky používania),

f) kupujúci predloží nepotvrdený záručný list (to neplatí u veľkej bielej techniky, kde predávajúci záručný list potvrdí vždy v deň odovzdania tovaru),

g) kupujúci predloží NAY kartu, ak bola použitá pri nákupe,

h) tovar spĺňa všetky ostatné podmienky pre záručnú reklamáciu uvedené v záručnom liste (fyzicky nepoškodený, nepoškodený živelnou udalosťou, neporušené plomby atď.),

i) tovar obsahujúci právo duševného vlastníctva nesmie byť vôbec použitý, a

j) v prípade tovaru, pri použití ktorého si zákazník zaregistroval/vytvoril osobné konto (e-mailová a/alebo obdobný účet užívateľa) a/alebo nastavil pre dotknutý tovar heslo, je zákazník povinný zrušiť/odstrániť obmedzenie prístupu k obsahu zariadenia heslom a súčasne odhlásiť sa z uvedeného konta resp. takéto konto zrušiť a pokiaľ je to možné, uviesť dotknuté zariadenie do pôvodného stavu.

7.5. NAY a.s. zodpovedá za mechanické poškodenie (napr. škrabance, preliačeniny) predaného tovaru – veľká biela technika podľa prísnejších zásad tak, ako je uvedené v bode 7.3. za súčasného splnenia podmienok uvedených v bode 7.4., okrem podmienky podľa bodu 7.4 písm. c) a týchto podmienok: a) tovar – veľká biela technika nebol vôbec uvedený do prevádzky, b) ak predávajúci zabezpečoval dovoz tovaru – veľká biela technika kupujúcemu, kupujúci za prítomnosti poverených zamestnancov predávajúceho tovar – veľká biela technika pri dovoze rozbalil, prehliadol a v prípade zistenia mechanického poškodenia priamo u poverených zamestnancov uplatnil reklamáciu podľa prísnejších zásad.

7.6. Je výlučne na zákazníkovi, či využije práva, ktoré mu NAY a.s. poskytuje v článku 7. tohto Reklamačného poriadku. Ak zákazník uplatní reklamáciu podľa bodu 7.3., má sa za to, že došlo k dohode NAY a.s. a zákazníka podľa § 626 ods. 1 Občianskeho zákonníka. Ustanovenia článku 7. tohto Reklamačného poriadku o zodpovednosti za vady predaného tovaru podľa prísnejších zásad sa primerane aplikuje článok 4 tohto Reklamačného poriadku.

7.7. Ak zákazník nesplnil podmienky reklamácie podľa prísnejších zásad, jeho reklamácia bude zo strany predávajúceho vybavená v súlade s článkom 6 tohto Reklamačného poriadku a príslušnými všeobecne záväznými právnymi predpismi tak, aby jeho zákonné práva neboli dotknuté.

7.8. Predávajúci je povinný na žiadosť zákazníka poskytnúť záruku písomnou formou (t.j. vydať a potvrdiť záručný list), ak na tento účel nepostačuje doklad o kúpe tovaru. Ak zákazník z dôvodu ponechania si možnosti využitia článku 7. tohto Reklamačného poriadku nepožiadal o poskytnutie záruky písomnou formou (t.j. o potvrdenie záručného listu) v deň nákupu, ani počas 14 dní odo dňa nákupu, predávajúci mu na jeho žiadosť vydá a potvrdí záručný list kedykoľvek neskôr po predložení dokladu o kúpe, prípadne preukázaní, že tovar bol kúpený v ktorejkoľvek pobočke NAY a.s. iným spôsobom nevzbudzujúcim pochybnosti.

 

8. Pozáručné opravy

8.1. NAY a.s. je oprávnená sprostredkovať zákazníkom pozáručné opravy prostredníctvom dohodnutých partnerov, a to v lehotách, spôsobom a v cenách určených týmto partnerom NAY a.s. pre zákazníka. NAY a.s. informuje zákazníka bez zbytočného odkladu po obdržaní týchto informácií od partnera.


9. Alternatívne riešenie sporu

9.1. V prípade, že medzi kupujúcim a predávajúcim vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa kupujúci  domnieva, že predávajúci porušil iné práva kupujúceho, kupujúci má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu. Ak predávajúci alebo určená osoba oprávnená posudzovať vady na žiadosť kupujúceho podľa predchádzajúcej vety odpovie zamietavo informuje kupujúceho  na trvanlivom médiu o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov. Ak predávajúci alebo určená osoba oprávnená posudzovať vady na žiadosť kupujúceho podľa prvej vety tohto bodu odpovie zamietavo alebo na takúto žiadosť neodpovie v lehote do 30 dní odo dňa jej odoslania kupujúcim, kupujúci má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu podľa ustanovenia § 12 zákona č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení, možnosť obrátiť sa na súd tým nie je dotknutá.

9.2. Príslušným subjektom na alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov s predávajúcim je Slovenská obchodná inšpekcia alebo iná príslušná oprávnená právnická osoba zapísaná v zozname subjektov alternatívneho riešenia sporov vedenom Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky (zoznam je dostupný na stránke http://www.mhsr.sk/); zákazník má právo voľby, na ktorý z uvedených subjektov alternatívneho riešenia sporov sa obráti. Kupujúci môže na podanie návrhu na alternatívne riešenie svojho spotrebiteľského sporu použiť platformu pre riešenie sporov on-line, ktorá je dostupná na webovej stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/.